NSAC Zomerprogramma

Alpineren is natuurlijk waar het bij onze vereniging om draait. Niets is zo mooi als het uitzicht bovenop die ene piek waar je al een dag naartoe aan het klimmen bent.  Om de kick van alpineren voor arme studenten sloebers mogelijk te maken organiseert de Nederlandse Studenten Alpenclub een zomerprogramma.

In het zomerprogramma wordt een groot aantal cursussen gegeven waar je van alles kunt leren, van alpineren tot vliegen onder een paraglider. Het kan allemaal. De meest gevolgde cursussen zijn de C cursussen. Hier leer je veilig over gletsjers lopen, graadjes klimmen en alpine touwtechniek. De C cursussen starten met de C1 cursus, voor mensen die nog geen alpiene ervaring hebben. Om mee te mogen doen aan deze cursus moet je een selectie door. Hieronder is een overzichtje gemaakt van de stappen die je moet doorlopen om mee te mogen aan zo’n ontzettend gave cursus in de alpen.

Inschrijven

De inschrijfdeadline voor de C1 cursussen is dit jaar op 18 februari 2024 23:59. Om je in te schrijven moet je aan de volgende drie eisen voldoen:

1. Je moet lid zijn van een SAC (liefst de LSAC natuurlijk)
  2. Je moet een studie volgen aan een MBO, HBO of universiteit. Als je geen studie volgt mag je alsnog mee als je 24 of jonger bent.
  3. Je moet kunnen topropen

Inschrijven voor de C1 cursus kan op de website van de NSAC.

Selectie

Om door de selectie te komen word je op twee vlakken getoetst; je conditie en je alpine vaardigheden. Om te kijken of je aan de eisen voldoet organiseert de NSAC op 1 April een kick-off dag.

Je conditie wordt op deze dag getoetst door een oefening waarin je moet laten zien dat je 500 hoogtemeters in een uur kan maken. Voorafgaand aan de kick-off dag moet je twee dingen doen. Je moet een wandeling maken van 20 kilometer met 10 kilo aan bepakking in 5 uur. Daarnaast moet je 7,5 kilometer hardlopen in 45 minuten of 50 kilometer fietsen in 2 uur. Om te bewijzen dat je dit hebt gedaan moet je een Strava bestand van je routes opsturen.

Alle alpiene technieken worden op de kick-off dag getoetst. De beschikbare plaatsen voor de C1 cursus woorden eerst toebedeeld aan hen die op alle onderdelen een goed hebben gescoord. De plaatsen die dan overblijven worden verloot onder degenen die ook een voldoende op een onderdeel hadden gescoord. Om ervoor te zorgen dat jullie allemaal bij de eerste groep horen zullen we jullie helpen in de voorbereiding.

Voorbereiding

Voor meer informatie over de C1 cursus en andere cursussen die de NSAC aanbiedt kun je hier terecht. Stel ook gerust vragen op whatsapp in de NSAC Zomerprogramma groepsapp of stuur gewoon een berichtje naar Rein of Stella.

Voor de mensen die zich hebben geregistreerd voor een van de C-cursussen van de NSAC zijn er vanuit de LSAC voor onze leden twee wandeloefendagen . Deze dagen zijn als volgt:

• Zaterdag 16 en zondag 31 maart C-1
  • Zondag 17 maart C-2

Registreer voor één of meerdere van deze dagen via het volgende formulier, zodat we weten hoeveel mensen we kunnen verwachten. https://docs.google.com/forms/d/1nLiyN75IOUNIfDcTaINHEqXvOwiUH3SGnX-Cv5-N_qU/edit
Ook organiseert de wandelcommissie op zaterdag 24 februari een wandeling van 20 km, dus maak daar gelijk gebruik van!

Als je nou denkt, een alpiene cursus klinkt heel leuk, maar je hebt je nog niet ingeschreven, doe dat dan snel want de inschrijvingen sluiten op 18 februari 2024 23:59!! https://nsac.alpenclub.nl/alpiene-beginnerscursus-c1/