Over ons

De Leidsche Studenten Alpenclub (LSAC) is al 100 jaar actief in de Alpen, de Ardennen en de klimmuren in Nederland. Wij zijn een subvereniging van Minerva die zich richt op de bergsport. Denk aan klimmen en boulderen, maar ook aan gletsjertochten, Alpine beklimmingen. Zowel Minervaleden als niet-Minervaleden zijn welkom bij onze vereniging.

De LSAC heeft in 2019 een doorstart gemaakt, en we zijn druk bezig om veel gave projecten op te starten. Zo willen we onze leden de kans bieden om klimvaardigheidsbewijzen te halen, om zelfstandig en veilig binnen en buiten te leren klimmen. Veel van onze leden zijn regelmatig in de boulderhal of de klimhal te vinden, dus als je een klimmaatje zoekt, dan kun je ook bij ons terecht.

Lijkt dit je wat? Neem dan eens contact met ons op via info@lsac.alpenclub.nl!

Let op: Het verenigingsjaar loopt van 1 oktober t/m 30 september. Mocht je ervoor kiezen om je uit te schrijven bij de LSAC, stuur dan een mail naar info@lsac.alpenclub.nl voor vóór 1 oktober.

NSAC

De LSAC is, samen met de andere Studenten Alpenclubs (SAC’s) onderdeel van de overkoepelende Nederlandse Studenten Alpenclub (NSAC). De NSAC organiseert reizen en biedt cursussen aan. Er wordt onder andere elk jaar een zomerprogramma georganiseerd met de alpinecursussen (C-cursussen), maar ook bijvoorbeeld paragliden. Daarnaast is er een winterprogramma met tourskiën, off-pisteskiën en ijsklimmen. Ook organiseert de NSAC jaarlijks de Nederlandse Studentenkampioenschappen Boulderen en Lead. Verder werken wij nauw samen met de Koninklijke Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV).

100 jaar LSAC

Op 3 maart 1924 richtten enkele klimmende leden de LSAC op. Alpinisme was in die tijd nog redelijk exclusief, dus binnen het Leidsche Studentencorps waren direct 40 enthousiastelingen gevonden die lid werden. Behalve het afleggen van een route door de Conversatiezaal en het beklimmen van de Burcht, het Stadhuis en andere Leidse toppen, was de LSAC ook in de Alpen actief. Meteen in juli 1924 beklom een vijftal de Finsteraarhorn (4275m). Lees meer over dit eerste begin in de almanakken van 1925 en 1926.